wtorek, 9 października 2012

Wegetariański pasztet z soczewicy i warzyw na zdrowe śniadanie.

Śniadanie to bardzo ważny posiłek. Daje nam energię na początek dnia, gdy spieszymy do pracy, czy szkoły. Porządna dawka złożonych węglowodanów, zastrzyk witamin i mikroelementów w połączeniu z ciepłą herbatą to coś co każdy z nas rano potrzebuje. Dla mnie śniadania są bardzo ważne, nigdy nie wychodzę z domu jeśli przynajmniej czegoś nie przekąszę i nie napiję się ciepłej herbaty. Poza tym nigdy nie jem w pośpiechu, wolę wstać kilka minut wcześniej, by złapać trochę oddechu, pozwolić mojemu zaspanemu umysłowi i ciału obudzić się w swoim tempie.

Nie lubię monotonii, także jeśli chodzi i śniadania. Nie mogłabym codziennie jadać kanapek, czy płatków z mlekiem. Urozmaicam mój i mojego ukochanego poranny posiłek na wszelkie sposoby. Kto obserwuje mojego bloga wie, że pod tagiem Śniadania kryją się pyszne gofry, pełnoziarniste ciasteczka, pasty do chleba i samo pieczywo właśnie.

 Tym razem przygotowałam pasztet z soczewicy z warzywami. Jego przygotowanie jest bardzo proste, a co więcej, możecie dodać do niego różne gotowane warzywa jakie mamy w lodówce- np. z poprzedniego obiadu. Można go również dowolnie doprawiać ulubionymi przyprawami i ziołami. Jako bazę wybrałam soczewicę, gdyż gotuję się ją bardzo szybko, a do tego ma mnóstwo wartości odżywczych- dużo białka, wapń, fosfor, karoten i kwas foliowy. Po upieczeniu i wystudzeniu pasztet ma zwartą konsystencję, jest miękki i aromatyczny. Łatwo się go kroi by ułożyć na kromce dobrego chleba, czy bułeczce. Świetnie smakuje z plasterkiem pomidora, czy kiszonym ogórkiem.

I niech mi ktoś jeszcze raz powie, ze śniadanie jest nudne, a kanapka bez szynki niesmaczna... :)




Wegetariański pasztet z soczewicy i warzyw

Składniki:
1 szklanka soczewicy
1 duża marchewka
1/2 chilli
2 ząbki czosnku
1/2 cebuli
100 g brokuła
3 łyżki oliwy
2 łyżki sosu sojowego
1 łyżka curry
1 sucha bułka kajzerka, starta
1/2 szklanki natki pietruszki
1 łyżeczka majeranku
sól, pieprz do smaku



Soczewicę zalewamy ciepłą wodą i odstawiamy na godzinę, ale jeśli nie masz czasu czekać, możesz ten krok pominąć. Soczewicę odcedzamy i gotujemy w świeżej wodzie z dodatkiem curry do miękkości. Marchew i brokuła gotujemy na parze do miękkości. Możecie również wykorzystać te lub inne warzywa, jeśli zostały wam z przygotowywania innych potraw.
Cebulę, chilli i czosnek szatkujemy i smażymy na wolnym ogniu do miękkości.

Ugotowaną soczewicę mielimy lub miksujemy razem z ugotowanymi warzywami. Dodajemy podsmażoną cebulę z czosnkiem i chilli, majeranek, poszatkowaną natkę pietruszki, pieprz i sos sojowy oraz startą suchą bułkę. Jeśli trzeba doprawiamy jeszcze masę do smaku, gdyż powinien on być wyrazisty.

Piekarnik rozgrzewamy do 180;C. Formę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia. Ja użyłam keksówki i wyłożyłam ją papierem przez dłuższy bok. Masę przekładamy do formy, wyrównujemy i pieczemy 35 minut. Po wyjęciu z piekarnika odstawiamy do całkowitego ostygnięcia.
Pasztet przechowujemy w lodówce, na pewno nie zepsuje się przez kilka dni, a nawet tydzień.

Smacznego!

Ten przepis znalazł się również na stronie www.niemarnuje.pl w mojej zakładce (tu). W ten sposób wspieram akcję "NIE MARNUJ JEDZENIA. MYŚL EKOLOGICZNIE"
Jak podkreślałam wyżej, do przygotowania pasztetu możecie użyć różnych gotowanych warzyw z obiadu, a także resztki kasz, czy past fasolowych. To bardzo fajny sposób na przerobienie resztek w myśl  zapobiegania marnowaniu jedzenia.

3 komentarze:

  1. Właśnie zbieram się na popełnienie jakiegoś takiego pasztetu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam wege pasztety :) Fajnym pomysłem jest też dodanie do masy pestek słonecznika, tak jak w tym przepisie, ja daję jeszcze pestki dyni i wszystko podprażam na patelni, są bardziej chrupiące... Pycha!

    OdpowiedzUsuń