czwartek, 29 marca 2012

Zapiekanka ziemniaczana z łososiem i surówką z kiszonej kapusty.

Już tęsknię za świeżymi pomidorami. Idealnie pasują mi do zapiekanki jaką sobie zaplanowałam. Jeszcze trochę musimy na nie poczekać, a do tego czasu ugoszczę was moją ukochaną surówką z kiszonej kapusty. Gdy u mnie w domu na stole pojawiała się ryba, często towarzyszyły jej ziemniaki i właśnie kiszona kapusta. Do tej pory uwielbiam takie połączenie.
Od niedawna, gdy tylko mam okazję odwiedzam świetny, mały sklep rybny. tym razem moje zainteresowanie wzbudził piękny filet z łososia. Była to cala jego połówka, więc za przeproszeniem kawal ryby, a jego kolor przyprawiał mnie o zawrót głowy. Nie mogłam się powstrzymać przed jago kupnem. Świeżutki sprężysty i idealnej grubości. Spory kawałek wsunęłam na surowo z sokiem z cytryny, grzanką i rukolą.... mmm niebo w gębie. Taki łosoś ma niesamowity smak w każdej postaci. Nie dowie się tego nigdy ten kto jada jego mrożone zastępniki. W Czechach w zasadzie nie mam gdzie kupić świeżej ryby, a nawet jeśli jest to wygląda podejrzanie...
Mój kochany, który niedawno nawrócił się na ryby był zachwycony jego smakiem.

Nie wspominałam jeszcze na blogu, że dużo o rybach nauczyłam się na pierwszej edycji warsztatów Kuchni+ z Tomkiem Jakubiakiem. Jako jeden z uczestników filetowałam pana Łososia- który przybył do nas w całej swej okazałości, przygotowywałam i próbowałam niezliczonej liczny ryb i owoców morza. Do dziś wspominam te dni z wielkim entuzjazmem i uśmiechem na twarzy. Może kiedyś opowiem coś więcej, ale dziś przejdę po prostu do przepisu na moją zapiekankę.







Ziemniaczana zapiekanka z łososiem.

Składniki (na 3-4 porcje):
400 g filetu z łososia
1 kg ziemniaków
3 jajka
100 ml maślanki
sok z cytryny
po 1 łyżce kminku, świeżego tymianku i ziaren kolendry,
sól i pieprz
oliwa z oliwek
szczypiorek
100 g koziego sera "El Ventero" lub innego łagodnego sera zółtego.
 

Z łososia odkroić skórę położyć na talerzu. Z obu stron  posypać delikatnie solą i skropić sokiem z cytryny.
Ziemniaki obrać i pokroić w około pół centymetrowe plastry. Wrzucić do wrzątku i gotować przez 7 minut, po czym dobrze odcedzić. naczynie do zapiekania wysmarować olejem. Ja wykorzystałam tradycyjną tortownicę, którą dodatkowo wyłożyłam papierem do pieczenia, by nic z niej nie wyciekło, oraz by spod się zanadto nie przypiekł. Na dnie z połowy ziemniaków ułożyć pierwszą warstwę zapiekanki. Posypać ziołami utłuczonymi w moździerzu- około 2 łyżkami.
Łososia pokroić w grubą kostkę i ułożyć na ziemniakach. Na wierzchu ułożyć kolejną warstwę ziemniaków, tak by przykryły rybę w całości.
Rozgrzej piekarnik do 200'C
W miseczce rozbełtać jajka i połączyć z maślanką. Lekko posolić i popieprzyć, dodać resztę ziół i wylać na zapiekankę tak by sos polał z wierzchu ziemniaki. Chodzi o to by dostał się do środka zapiekanki, nie o to by ja przykrył. Na wierzchu poukładaj plasterki sera.
Ja używam koziego hiszpańskiego sera jaki znalazłam w pewnym dyskoncie. Jestem z niego bardzo zadowolona bo ma delikatny smak, jest z koziego mleka, ma super kremową konsystencję i świetnie się rozpuszcza. A do tego nie jest bardzo tłusty.
Zapiekankę posypujemy jeszcze szczypiorem i wstawiamy do piekarnika na ok 30 minut. Pieczemy do momentu aż jajka się zetną a ser lekko zarumieni.
Jeśli boisz się że ryba będzie surowa, możesz wbić widelec w zapiekankę i sprawdzić. Ale gwarantuje że będzie już upieczony ale soczysty zarazem.

Mamy jeszcze czas na szybka surówkę 



Kiszona kapusta z marchewką
300 g kiszonej kapusty
1 małe jabłko
2 małe lub 1 duża marchewka.
kminek, ziarna kopru do smaku.
2 łyżki dobrego oleju roślinnego

Sprawdzić smak kapusty. Jeśli jest za bardzo kwaśna, można ją opłukać na sicie zimną wodą. Wtedy trzeba ją także dobrze odcisnąć. Następnie wyłożyć ją na deskę i lekko poszatkować.
Marchewkę i jabłko obrać i zetrzeć na drobnych oczkach do kapusty. Surówkę doprawić kminkiem i ziarnami kopru według uznania. Dobrze wszystko wymieszać z olejem i gotowe. Surówka jest słodko kwaśna w smaku i wyśmienicie soczysta.


Zapiekankę podajemy w towarzystwie sałatki. Może to być ta zaproponowana przeze mnie lub w okresie letnim zestaw salat z prostym dresingiem i pomidorkami z ogródka.

Smacznego!

1 komentarz:

  1. W sumie tak podanej ryby jeszcze nie miałem jeszcze okazji jeść, ale jak patrzę na danie oraz przepis to wygląda bardzo zachęcająco. Ja również jestem zaskoczony prostotą przygotowania koreczków z łososia https://mowisalmon.pl/przepisy/koreczki-z-lososiem-kaparami-i-awokado/ które jak dla mnie są po prostu świetne oraz smaczne.

    OdpowiedzUsuń